Εξαιρετική επιτυχία σημείωσε και φέτος το 2ο Φεστιβάλ Περραιβική Τρίπολις που έγινε στη Δολίχη την 11 Ιουλίου 2009.

Posted: 13/07/2009 by Ευάγγελος Β. Τσακνάκης in Πολιτιστικά

Ενημερωτικό Υλικό του 2ου Φεστιβάλ «Περραιβική Τρίπολις «11-7-09 (pdf 1,27Mb)

Στην εκδήλωση μεταξύ πλήθους κόσμου παρευρέθηκε και ο Πρόεδρος του ΕΛΓΑ κ. Κατσαρός Νίκος, εκπρόσωπος του Νομάρχη Λάρισας κ. Μπίζιος Νικόλαος, ο αρχαιολόγος κ. Δεριζιώτης Λάζαρος, ο Δήμαρχος Λιβαδίου κ. Γαλάνης Γεώργιος,  Δημοτικοί Σύμβουλοι, η κ. Αξιόγλου Ελένη Πολιτευτής, οι πρώην Δήμαρχοι Λιβαδίου κ. Καψάλης Νίκος και Γκούμας Ιωάννης, ο Πρόεδρος του Δικτύου Συλλόγων Ελασσόνας “Περραιβία” κ. Σκριάπας Κων/νος, ο Πρόεδρος του Συλλόγου Λιβαδιωτών Θεσσαλονίκης κ. Συννεφάκης Γεώργιος, ο Πρόεδρος του Φιλοσοφικού Ομίλου Θεσσαλίας “Η ΜΗΤΙΣ” κ. Δαρδούμπας Αθανάσιος, η Πρόεδρος του Συλλόγου Πυθιωτών κ. Καίτη Κελεπούρη, ο Γραμματέας Εργατικού Κέντρου Λάρισας κ. Λιόλιος Πάρις και ο κ. Πάσχος Ζήσης, Πρόεδρος του Συλλόγου Φίλων Ολύμπου.

Καθηγητής Αχαιολογίας Α.Π.Θ. κ. Χουρμουζιάδης ΓεώργιοςΟι ομιλητές της εκδήλωσης ήταν:

ο κ. Χουρμουζιάδης Γεώργιος, καθηγητής αρχαιολογίας Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, πρώην Πρύτανης Α.Π.Θ. και πρώην Βουλευτής.

Αρχαιολόγος κ. Σπύρος ΚουγιουμτζόγλουΟ αρχαιολόγος κ. Κουγιουμτζόγλου Σπύρος που η ομιλία του αφορούσε την πορεία των αρχαιολογικών ανασκαφών στο Καστρί και

ο κ. Σαμαράς Νικόλαος, αρχιτέκτονας που η ομιλία του είχε θέμα “Αρχιτεκτονική διαμόρφωση – διευθέτηση αρχαιολογικού χώρου Καστριού Δολίχης”

Χρήστος Θεοδωράκης, Πρόεδρος Πολιτιστικού ΣυλλόγουΣτο χαιρετισμό του ο Πρόεδρος του Πολιτιστικού Συλλόγου Δολίχης ευχαρίστησε τους ομιλητές, τους επισήμους καλεσμένους, όλους τους παρευρισκόμενους, τα χορευτικά συγκροτήματα καθώς επίσης τις εφημερίδες της Λάρισας και της Ελασσόνας, τους ραδιοφωνικούς σταθμούς και τις ιστοσελίδες που βρίσκονται δίπλα σε κάθε προσπάθεια του Συλλόγου.

Μεταξύ άλλων ανέφερε τους λόγους που καθιερώθηκε το Φεστιβάλ και έκανε μία πολύ σύντομη αναδρομή του ιστορικού της προσφοράς του Συλλόγου. Ανέφερε ότι οι εκδηλώσεις συνεχίζονται με το πανηγύρι της Δολίχης την 5-6 Αυγούστου, καθώς και τις επικείμενες εκδηλώσεις όπως θεατρική παράσταση, εκδηλώσεις με θέματα υγείας και οργάνωση επίσκεψης στο Μουσείο της Ακρόπολης στην Αθήνα.

Αναφέρθηκαν οι χαιρετιστήριες επιστολές του Υφυπουργού Εσωτερικών κ. Χρήστου Ζώη, των Βουλευτών Λάρισας κ. Κώστα Αγοραστό, κ. Μάξιμο Χαρακόπουλο, κ. Βασίλη Έξαρχο, κ. Έκτορα Νασιώκα και κ. Φίλιππο Σαχινίδη.

Χαιρετισμό απηύθυνε ο Δήμαρχος Λιβαδίου κ. Γαλάνης Γεώργιος και ο Πρόεδρος του Δικτύου “Περραιβία” κ. Σκριάπας Κων/νος, δηλώνοντας την στήριξη τους προς τον Σύλλογο Δολίχης.

Ο Δήμαρχος Λιβαδίου ανέφερε επίσης ότι την Τρίτη 14 Ιουλίου 2009 δημοπρατείται η αποθήκη του Συνεταιρισμού στην πλατεία της Δολίχης προκειμένου να μετατραπεί σε Πολιτιστικό Κέντρο. Επίσης είναι έτοιμα τα στοιχεία για τη μελέτη ασφαλτόστρωσης του δρόμου Δολίχη – Καστρί και έχει ανατεθεί σε μελετητικό γραφείο η διαμόρφωση του αρχαιολογικού χώρου στο Καστρί προκειμένου να καταστεί επισκέψιμος.

Ο κ. Σκριάπας Κων/νος μεταξύ άλλων ανέφερε πως σε κάθε ευκαιρία, οι εκδηλώσεις του δικτύου “Περραιβία” θα συνοδεύονται από ομιλίες έγκριτων αρχαιολόγων για την Περραιβική Τρίπολη.

Η συνέχεια περιλάμβανε τις εισηγήσεις των ομιλητών.

Ο καθηγητής αρχαιολογίας Α.Π.Θ. κ. Χουρμουζιάδης Γεώργιος ανέφερε την επιστημολογική -προσωπική του θέση που εντάσσεται στο πλαίσιο μιας νέας αρχαιολογίας όπου η αρχαιολογική έρευνα πρέπει να αποκτήσει χαρακτήρα μιας ανθρωπολογικής επιστήμης. Αυτό σημαίνει πως η αρχαιολογική μελέτη δεν πρέπει να περιορίζεται στη μελέτη των πραγμάτων αλλά να αναζητά τις κοινωνικές διαδικασίες που στάθηκαν η αιτία για να δημιουργηθούν τα πράγματα. Γι’ αυτό αυτή η αρχαιολογία είναι γνωστή στην ιστορία της θεωρητικής αρχαιολογίας με τον όρο “Διαδικαστική Αρχαιολογία” δηλαδή η αρχαιολογία που ξεπερνάει το εύρημα και αναζητάει τον άνθρωπο. Τον άνθρωπο ως υποκείμενο μιας συγκεκριμένης κοινωνίας, ως ένα δημιουργό των πραγμάτων.

Να μην μας παγιδεύουν οι μορφές αλλά να αναζητούμε το περιεχόμενο Έτσι και η αρχαία Περραιβία στο Κοινό των Τριπολιτάν δεν ήταν ένα σύνολο πραγμάτων, δεν το συγκροτούσαν κιονόκρανα μόνο και επιγραφές, νομίσματα και ψηφιδωτά. Το συγκροτούσαν πρώτα απ’ όλα άνθρωποι που μιλούσαν μια συγκεκριμένη γλώσσα. Είχαν μία κοινή θρησκεία και έπαιρναν κοινές αποφάσεις. Ήταν θέλω να πω η αρχαία Περραιβία μια Κοινότητα ανθρώπων που μας κληροδότησε πρότυπα συλλογικότητας. Για μια συλλογικότητα που πολλούς αιώνες αργότερα θα μας μιλήσει ο Ρήγας Φεραίος. Θα εφαρμοσθεί άλλους αιώνες αργότερα με την Οκτωβριανή Επανάσταση ως Σοβιετική Κοινωνία. Αργότερα ως κοινωνία των εθνών, μετά το δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο ως Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών και αργότερα ως Ενωμένη Ευρώπηήταν μερικά από τα λόγια της πλούσιας και μαγευτικής ομιλίας του κ. Καθηγητή.

Ανέφερε επίσης ότι την ιστορική σημασία της Περραιβίας πρέπει να την προσεγγίσουμε σε σχέση με τις άλλες πραγματικότητες της αρχαιότητας. Σε σχέση με τα άλλα, με αυτά που έπραξαν οι άλλοι.

Η παρουσίαση του αρχαιολόγου κ. Σπύρου Κουγιουμτζόγλου περιλάμβανε νέα σημαντικά ευρήματα της ανασκαφής στο χώρο του Καστρί καθώς και μία ιστορική αναδρομή, ευχαριστώντας παράλληλα τους Δημάρχους του Δήμου Λιβαδίου, τον Πολιτιστικό Σύλλογο Δολίχης, όλους τους συντελεστές των ανασκαφών και κυρίως τον αρχαιολόγο κ. Λάζαρο Δεριζιώτη για τη στήριξη που τον παρέχει.

Ακολούθησε ο αρχιτέκτονας κ. Σαμαράς Νικόλαος και το θέμα της ομιλίας του ήταν “Αρχιτεκτονική, διαμόρφωση – διευθέτηση αρχαιολογικού χώρου Καστριού Δολίχης -Σκέψεις και Προβληματισμοί”

Σειρά είχε η εμφάνιση των χορευτικών συγκροτημάτων Λιβαδίου, Δολίχης και του Κρητικού χορευτικού συγκροτήματος Ν. Ημαθίας και η εκδήλωση τελείωσε με μουσική για το κοινό.

Κρητικό χορευτικό συγκρότημαΟι επίσημοι καλεσμένοι καθώς και τα μέλη των χορευτικών συγκροτημάτων οδηγήθηκαν σε γεύμα προς τιμήν τους από τον Πολιτιστικό Σύλλογο.

Την εκδήλωση πλαισίωσε έκθεση φωτογραφίας καθώς και έκθεση παραδοσιακών κατοικιών που κατασκεύασαν μαθητές του Γυμνασίου Καλλιθέας με την επιμέλεια του Δ/ντή Γυμνασίου κ. Γεωργιάδη Κώστα.

Σχόλια
  1. Ο/Η Βαγγέλης Τσακνάκης λέει:

    Δημιουργία δήμου
    Περραιβικής Τριπολίτιδας

    Η Δολίχη μαζί με την Άζωρο και το Πύθιο, όπου λέγεται ότι συναντιώνται τα ηλεκτρομαγνητικά κύματα του Σύμπαντος, αποτέλεσαν την πρώτη στην αρχαία Ελλάδα Αμφικτυονία με την επωνυμία Περραιβική Τρίπολη. Μάλιστα συμμετείχε στην Αργοναυτική εκστρατεία στέλνοντας τον Άζωρο ως πηδαλιούχο της Αργούς (πιθανό η πόλις Άζωρος να πήρε το όνομά της απ’ αυτόν), τον ΜΟΨΟ γιό του Άμπυκος και της Αρηγονίδας ως μάντη της εκστρατείας αυτής. Έστειλαν και πλοία στην Τροία…
    Διατυπώθηκε ότι η καθιέρωση του βουνού Ολύμπου ως βουνού των θεών και των Μουσών έγινε πρώτη φορά από τις αυτόν εγκατασταθείσες μικρές φυλές, της πελασγικής φυλής των Περραιβών και της θρακικής των Πιέρων. Και οι μεν Περραιβοί κατοικούντες την μεσημβρινή πλευρά του όρους εγκαθίδρυσαν επί των κορυφών του Βουνού τον Πελασγικό Δία, η δε μικρά θρακική φυλή των Πιέρων στη βόρεια πλευρά του Ολύμπου, έθεσε εντός των δασών τις Μούσες προστάτιδες των γραμμάτων και τεχνών. Οι φυλές αυτές αφού ήλθαν σε επιμιξία με τους Αιολείς που κατοικούσαν τη Θεσσαλική πεδιάδα μετέδωκαν σ’ αυτούς τον ιερό ενθουσιασμό τους. Ο Πίνδαρος αναφέρει τον Περραιβό Μόψο -μάντη ως ποιούντα σπονδάς στον Δία κατά τον απόπλου για Αργοναυτική εκστρατεία. Οι φυλές αυτές αργότερα συγκατήλθαν μαζί με Αιολείς και εγκαταστάθηκαν στις υπώρειες του Παρνασσού και Ελικώνος και Ελευσίνα και συναπέφεραν και τη λατρεία των άνω τοπικών θεοτήτων, που με τα αθάνατα έπη του Ομήρου και Ησιόδου έγιναν αντικείμενο λατρείας όλης της ελληνικής φυλής. Χωρίζεται η Περραιβία από τη Μακεδονία με τα Στενά της Πέτρας του Αγίου Δημητρίου, τα Στενά των Τεμπών, της λίμνης Ασκουρίδας – Γόννων (Περραιβική πόλη) και του Σαρανταπόρου. Ο χώρος της Τριπολίτιδας έπεφτε πολλές φορές στην κυριαρχία της Μακεδονίας ακριβώς λόγω της στρατηγικής σημασίας των Στενών περασμάτων. Μάλιστα ο Αρχέλαος της Μακεδονίας λέγεται ότι εδολοφονήθη στην Άζωρο και ετάφη εκεί. Ο Μέγας Αλέξανδρος προτού εκστρατεύσει για την Ασία πέρασε από το Πύθιο στη θέση της εκκλησίας Τοπόλιανη έκανε θυσία εκατό βοών )εκατόμβη) και επιστράτευσε πολλούς Περραιβούς Τριπολίτας, που τον ακολούθησαν μέχρι την Ινδία. Μάλιστα στη Συρία υπάρχει πόλις ΔΟΛΙΧΗ. Ο Πολιτιστικός Σύλλογος Δολίχης και ο Πρόεδρος του κ. Θεοδωράκης οργάνωσαν μια θαυμάσια εκδήλωση το περασμένο Σάββατο 11.7.09 στη Δολίχη με τις ομιλίες του καθηγητή αρχαιολογίας κ. Χουρμουζιάδη, που τόνισε τη συλλογικότητα δράσης της Περραιβικής Τριπολίτιδας σε αντίθεση με το πνεύμα ατομικισμού μεταγενεστέρων χρόνων, του Αρχαιολόγου κ. Κουγιουμτζόγλου, που έδειξε σε οθόνη τα ευρήματα των ανασκαφών στο Καστρί Δολίχης, και του αρχιτέκτονα Ν. Σαμαρά, που του ανατέθηκε η διαμόρφωση του αρχαιολογικού χώρου, για να είναι επισκέψιμος και έτσι είπε για το σεβασμό των αναλογιών του χώρου και την προσοχή στην ποιότητα των χρησιμοποιούμενων υλικών. Το βιβλίο «Η Δολίχη στην Περραιβική Τριπολίτιδα» του εκπαιδευτικού Σπ. Αντ. Μπούμπα έγινε ανάρπαστο και οι σελίδες του ρουφήθηκαν.
    Το χορευτικό από τη Βέροια (Μακεδονία) θύμισε τον εκχριστιανισμό της Δολίχης απ’ εκεί μετά την επίσκεψη του Αποστόλου Παύλου στη Βέροια. Τα τοπικά χορευτικά με βλάχικους ρυθμούς μας θύμισαν ότι Βλάχοι ήσαν οι φρουροί των στενών περασμάτων.
    Μας βρίσκει κατ’ αρχήν σύμφωνους η ιδέα δημιουργίας «Δήμου Περραιβικής Τριπολίτιδας» εκεί όπου μόνο οι Δήμοι Σαρανταπόρου, Λιβαδίου, Ολύμπου και Κοινότητα Καρυάς σήμερα υπάρχουν.

    Λένα Ιωαν. Αξιόγλου
    δικηγόρος Λάρισας, εργασθείσα
    ως υποψ. Ευρωβουλευής ΛΑ.Ο.Σ.,
    και Πολιτευτής ΛΑ.Ο.Σ.
    Δημοσιεύθηκε στη εφημερίδα ΚΟΣΜΟΣ της Λάρισας την 14-7-2009

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s