Το 6ο Φεστιβάλ «Περραιβική Τρίπολις» στη Δολίχη

Posted: 10/07/2013 by Θεοδωράκης Σταύρος in Πολιτιστικά

Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε για ακόμα μια φορά στη Δολίχη το 6ο Φεστιβάλ Περραιβική Τρίπολις το Σάββατο 06/07/2013 20:00 μ.μ. Λόγω των άσχημων καιρικών συνθηκών που επικρατούσαν, η εκδήλωση μεταφέρθηκε έκτακτα στην αίθουσα «Τάκης Τσιόγκας»

6ο ΦεστιβάλΗ αφετηρία του  2ου Δόλιχου δρόμου έγινε από τον αρχαιολογικό χώρο «Καστρί Δολίχης» με τερματισμό τον Ι.Ν Μεταμορφώσεως του Σωτήρος στην πλατεία Δολίχης, όπου αντιστοιχεί σε 24 στάδια (δηλ. σε 4.614,48 μ.)

      Συνολικά, αγωνίστηκαν 21 αθλητές και πρώτος Δολιχοδρόμος αναδείχθηκε ο Λιόλιος Ιωάννης Κ. με χρόνο 19 λεπτά και 3 δευτερόλεπτα, στην 2η θέση ακολούθησε ο Γιώργος Τσακνάκης με χρόνο 20 λεπτά και 5 δευτερόλεπτα ενώ
στην 3η θέση τερμάτισε ο αθλητής της GRT Αντώνης Λιάνος με χρόνο 21 λεπτά και 37 δευτερόλεπτα. Σε όλους του Δολιχοδρομείς δόθηκαν μετάλλια και αναμνηστικά. Τους τρείς πρώτους βράβευσαν με κύπελλα  ο Δημοτικός σύμβουλος Καψάλης Νίκος, ο αντιδήμαρχος Νάνος Ιωάννης, ενώ ο περιφερειακός σύμβουλος Παιδής Αθανάσιος βράβευσε τον πρώτο δολιχοδρόμο.

6ο ΦεστιβάλΟ εκπρόσωπος του συλλόγου  Μίχος Στέργιος  ευχαρίστησε τους παρευρισκόμενους στο 6ο Φεστιβάλ Περραβική Τρίπολις, το οποίο φέτος είναι αποτέλεσμα συνδιοργάνωσης του πολιτιστικού συλλόγου Δολίχης με την Περιφέρεια Θεσσαλίας. Τόνισε, οτι τα τελευταία δύο χρόνια η στασιμότητα που υπάρχει στις ανασκαφές στο χώρο του Καστριού Δολίχης έχει οδηγήσει στην έλλειψη νέων ευρημάτων, η οποία συνεπάγεται και τον περιορισμό της θεματολογίας του Φεστιβάλ. Γι αυτό το λόγο φέτος επιλέξαμε η θεματολογία της εκδήλωσης να είναι κάπως διαφορετική σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, εξίσου όμως ενδιαφέρουσα.

Ακόμα ευχαρίστησε τον κεντρικό ομιλητή της εκδήλωσης τον  δημοσιογράφο κ. Λεκάκη Γιώργο και το μουσικό σχήμα του μαέστρου Τσιαβέ Δημήτρη που πλαισιώνει την εκδήλωση.

  Τέλος, ευχαρίστησε την Περιφέρεια Θεσσαλίας για την φετινή συνδιοργάνωση καθώς και το περιοδικό «Όλύμπια δρώμενα» για τη χορηγία των μεταλλίων στους δολιχοδρομείς. Επίσης ο πολιτιστικός σύλλογος Δολίχης ζητάει από τον δήμο Ελασσόνας και τους υπόλοιπους αρμόδιους  φορείς τη συνέχιση των ανασκαφών στο χώρο του Καστριού Δολίχης καθώς και συντήρηση και τον καθαρισμό του δρόμου που οδηγεί εκεί, ο οποίος πλέον έχει κλείσει από την πυκνή βλάστηση. Κλείνοντας, έκανε μια αναφορά για τις καθιερωμένες εκδηλώσεις του πολιτιστικού συλλόγου οι οποίες ακολουθούν στο προσεχές χρονικό διάστημα.

6ο ΦεστιβάλΣτη συνέχεια ο Περιφερειακός σύμβουλος Παιδής Αθανάσιος   ευχαρίστησε τον πολιτιστικό σύλλογο της Δολίχης για την πρόσκληση, τονίζοντας πως η Περιφέρεια Θεσσαλίας θα είναι πάντα αρωγός σε τέτοιου είδους εκδηλώσεις και ευχήθηκε στο πολιτιστικό σύλλογο της Δολίχης να συνεχίσει να κάνει το έργο του με πολλές επιτυχίες.

6ο Φεστιβάλ

Τον λόγο πήρε ο επίσημος καλεσμένος, ο δημοσιογράφος Λεκάκης Γιώργος ο οποίος μίλησε για την αρχαιοκαπηλία των Γερμανών στην Ελλάδα επί κατοχής που όπως τόνισε χαρακτηριστικά οι Γερμανοί μας χρωστάνε, δεν τους χρωστάμε. Οι Γερμανοί κατακτητές υποσχέθηκαν την τήρηση των ελληνικών νόμων περί αρχαιοτήτων. Αλλά η Ιστορία έχει αποδείξει πως οι εξουσιαστές και οι κατακτητές είναι αναιδείς και αλαζόνες. Απ’ τον κανόνα δεν εξαιρέθηκαν οι Γερμανοί – και πώς να το πράξει ένας λαός που πιστεύει πως είναι ανώτερος όλων των άλλων;.. Υποσχέθηκαν πως μετά τον πόλεμο, θα παραδώσουν τα προϊόντα ανασκαφών δια του γερμανικού Ινστιτούτου. Το ελληνικό υπουργείο έκαμε έκκληση (αρ. 36260/1198/13.7.1942) προς την ειδική γερμανική στρατιωτική υπηρεσία προστασίας μνημείων, περί τηρήσεως των αρχαιολογικών νόμων, αλλά οι Γερμανοί την επέστρεψαν πίσω αναιδέστατα ως απαράδεκτη.

Αξίζει να σημειωθεί, πως οι ναζί είχαν συγκροτήσει από την αρχή του Πολέμου έναν κατάλογο, με έργα διαφόρων δημόσιων συλλογών, που εξέφραζαν κατ’ αυτούς την… «γερμανικότητα». Και άρα, κατά την λογική τους, έπρεπε για τον λόγο αυτό να έρθουν στην Γερμανία…

Όταν οι Έλληνες αρχαιοφύλακες στην Κατοχή έκαμαν παρατηρήσεις στους κλέπτες Γερμανούς, η συνήθης απάντηση ήταν «μην ενδιαφέρεσθε, γιατί αυτά δεν είναι δικά σας…».

Ο κατάλογος αυτός δεν είναι ελλιπής. Είναι ελλιπέστατος. Είναι όμως μια πρώτη καταγραφή, ένα πρώτο σκαλοπάτι, ένα πρώτο βήμα. Ας ακολουθήσουν κι άλλα. Και το κυριώτερο είναι επίσημη καταγραφή, από το τότε ελληνικό κράτος…

Έστω και με μερικές δεκαετίες καθυστέρηση, ας διεκδικήσουμε ένα μεγάλο κομμάτι της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, ένα μεγάλο κομμάτι της ταυτότητάς μας και της προσωπικότητάς μας. Αυτές οι κλοπές δεν παραγράφονται, ούτε απ’ την συνείδηση, αλλά ούτε απ’ το Διεθνές Δίκαιο. Ας μην πέσουμε αμαχητί… Ακόμα, ανάφερε τις περιοχές στις οποίες έγιναν οι μεγαλύτερες λεηλασίες: Της Στερεάς Ελλάδος (Αθήνα, Βούλα, Βάρη, Βραυρώνα, Κορωπί, Κερατέα, Λιόπεσι, Σούνιο, Καισαριανή, Μαραθώνας, Αίγινα, Ελευσίνα, Μέγαρα, Πειραιάς, Σκαραμαγκάς, Σαλαμίνα, Αγρίνιο, Αντίρριο,  Αλίαρτος, Ελικώνας, Δελφοί, Ερέτρια, Άγραφα, Ι.Μ. Προυσού, Ι.Μ. Καταφυγίου Κορυσχάδων, Μεγάλο Χωριό, Θέρμος, Λεύκα- Ι.Μ. Αγ. Μελετίου, Θήβα, Καδμείο, Άνω Αγόριανη, Λειβαδιά, Ευπάλιο, Γαλαξείδι, Άγ. Θεόδωροι, Κωπαΐδα, Θίσβη-Ι.Μ. Αγ. Σεραφείμ, Οινόφυτα, Ορχομενός, Στείρι-Ι.Μ. Οσίου Λουκά, Στράτος, Σχηματάρι, Τανάγρα, Τιθορέα, Χαιρώνεια, Άβες, Λυτόσελο, Υπάτη, Ρεκά, Άμφισσα, Βουνιχώρα, Σεγδίτσα, Αγ. Ευθυμία, Χαλκίδα)…

Της Πελοποννήσου (Άργος, Μαραθιά, Λεβίδι, Βλαχέρνα, Καμενίτσα, Παναγίτσα, Ασίνη, Καλάβρυτα, Πετσακοί, Πάος, Σκεπαστό, Ι.Μ. Αγ. Λαύρας, Ι.Μ. Μεγ. Σπηλαίου, Κερπινή, Ρωγοί. Αυλές, Αγ. Κυριακή, Σούβαρδο, Βραχνί, Αίγιο, Κλειτορία, Πτέρη, Παγκράτι, Δάρα, Καλέντζι, Λυκουρία, Άγ. Νικόλαος Μαζέικων, Στρέζοβα, Χόβολη, Κόρινθος, Ισθμός, Κλημέντι, Πύργος, Κουφόβουνο, Βρέσθενα, Πάρνωνας, Σπάρτη-Ι.Μ. Αγ. Τεσσαράκοντα, Κουλεντιανός Πύργος Νεαπόλεως, Λεοντάρι, Καλαμάτα-Ι.Μ. Βελανιδιάς, Κορώνη, Μεθώνη, Ιθώμη, Βασιλικό, Πεταλίδι, Ελαιοχώρι-Ι.Μ. Δίμιοβας, νησίδιο Πύλος – ή Φανάρι ή Τσιχλήμπαμπα – Κορυφάσιο, Αετός, Μυκήναι, Ολυμπία, Πάτρα, Ρίο, Τρεχλό, Λάπατα, Μάνεσι, Σέλλα, Τεγέα, Τίρυνθα)…

Της Θεσσαλίας (Ι.Μ. Κορώνης, Μορφοβούνι, οροπέδιο Νεβρόπολης, Ελασσόνα, Πύθιο, Λειβάδι, Τσαρίτσανη, Κρανέα, Σπαρμός Λάρισα, Τέμπη, Βόλος, Δημητριάδα, Νέα Αγχίαλος, Βελεστίνο, Πορταριά, Μηλιές, Σκιάθος, Μετέωρα, Καλαμπάκα, Ι.Μ. Δούσικου, Χασιά-Συκιά, Ι.Μ. Κοιμήσεως Θεοτόκου Γκούρας, Ι.Μ. Θεοτόκου Οιχαλίας Νεοχωρίου, Τρίκκαλα, Καστανιά, Χρυσομηλιά)…

Της Ηπείρου (Αμβρακία-Άρτα, Βουλγαρέλι, Ι.Μ. Παναγιάς Βελλάς, Νικόπολη, Ι.Μ. Μολυβδοσκέπαστου Πωγωνίου)

Της Μακεδονίας-Θράκης (Άγ. Όρος, Παλατίτσα-Βεργίνα, Βέρροια, Γρεβενά, Καστρί Αλατόπετρας, Περιβόλι, Έδεσσα, Θεσσαλονίκη, Νέο Κατιρλί, Καβάλα, Καστοριά, Μεγ. Λιβάδια Πάικου, Σκρα, Σέρβια, Καταφύγι, Πύργοι Εορδαίας, Πεντάλοφο, Βυθός, Αηδόνια Λούβρη, Αυγερινός, Δραγασιά, Επταχώρι, Κρεμίνι, Κυδωνιές, Μόρφη, Μποχωρίνι, Ομαλή, Ροδοχώρι, Δαμασκηνιά, Πλακίδα, Λιτόχωρο-Ι.Μ. Αγ. Διονυσίου, Ελατοχώρι, Άνω Μηλιά, Νάουσα, Παλαιά Κερδύλια, Δροσοπηγή, Ποτίδαια, Κίρκη, Σαμοθράκη, Κομοτηνή)…

Των νησιών του Αιγαίου-Κυκλάδων (Λέσβος, Δρακόπια Πολυχνίτου, Σάμο, Ηραίον, Βαθύ, Τηγάνι, Χώρα Άνδρου, Φυλακωπή Μήλου, Μύκονος, Κάστρο Νάξου)…

Των νησιών του Ιωνίου (Διαπόντια-Οθρωνοί, Ζάκυνθος, Κάλαμος, Κέρκυρα, Κεφαλονιά, Κύθηρα, Λευκάδα, Μεγανήσι)…

Και φυσικά της Κρήτης (Κνωσός, Φαιστός, Γόρτυνα, Πύθιο, Λεβήν, Αμνισός, Χάνι Νιρού, Καστέλλι, Αγ. Τριάς, Χανιά, Χαλέπα. Ι.Μ. Γουβερνέτου, Αμάρι, Σπάθα-αρχαίο Δικτύνναιον, Άπτερα, Αποδούλου, Τίτυρος, Απεσωκάρι, Κολόννα, Ηράκλειο, Μάλια, Σκλαβόκαμπος, Ελαφονήσι, Γαύδος, Ανώγεια, Μάλεμε, Παλαιόχωρα, χερσόνησος Ροδωπού, Άνω Μέρος, Αλικιανός, Βάθη, Γερακάρι, Λιβαδάς, Μονή, Σκινές, Φουρνές, Τεμένια, Αγ. Νικόλαος Ηρακλείου και Λασιθίου, Καστρί Λασιθίου, Ι.Μ. Γωνιάς, Κάντανος)…

Των Δωδεκανήσων (η έκθεση του 1946 δεν περιλαμβάνει τα Δωδεκάνησα, αλλά στο βιβλίο γίνονται αναφορές για τις καταστροφές στην Μεγίστη-Καστελλόριζο, τους Λειψούς, το Κάστρο Λέρου)…

Ενώ υπάρχουν ειδικές αναφορές για τις καταστροφές στον λόφο Ζάγανι, το Δίστομο, τα Καλάβρυτα, τους Ρωγούς, την Γέφυρα της Παππαδιάς, την περίπτωση Ουρσίνι στην Τρίπολη, την σύγχρονη πέριπτωση τρομοκρατίας στο χωριό Πηγή από Γερμανό πρώην ναζί, την χαμερπή συμπεριφορά των καλόγερων του Αγ. Όρους, το οχυρό Ρούπελ, τα Άνω Πορόια, και τον λοχία Δημήτρη Ίτσιο, το Οχυρό της Νυμφαίας, την άγνωστη περίπτωση κοινής πλαστογραφίας χαρτονομισμάτων στην Λέσβο, την σύγχρονη περίπτωση της Σχοινούσας, την περίπτωστη της ιταλικής μεραρχίας Άκουι, την κλοπή σπόρων σπάνιων φυτών από την Γραμπούσα και την Γαύδο, την σύγχρονη περίπτωση της Κύπρου…

6ο ΦεστιβάλΣτον κ. Λεκάκη Γιώργο απονεμέθηκε αναμνηστική πλακέτα και δώρα απο τον αντιπρόεδρο του πολιτιστικού συλλόγου Δολίχης Παπακωνσταντίνου Αθανάσιο.

6ο ΦεστιβάλΑκολούθησε το μουσικό σχήμα του μαέστρου Τσιαβέ Δημήτρη το οποίο διασκέδασε τους παρευρισκόμενους για μια ώρα περίπου.

Με το τέλος της εκδήλωσης, ο πολιτισμός σύλλογος της Δολίχης παραχώρησε δείπνο στους επισήμους στην παραδοσιακή ταβέρνα «το Παλιόχανο».

6ο ΦεστιβάλΠαρουσιάστρια της εκδήλωσης ήταν η Μαντζάρα Ανθή – μέλος του πολιτιστικό Συλλόγου Δολίχης ( φοιτήτρια του Α.Π.Θ) Παρευρέθηκαν οι κ.κ. Αθανάσιος Παιδής (Περιφερειακός Σύμβουλος Θεσσαλίας), Αθανάσιος Καψάλης (δημοτικός Σύμβουλος), Ιωάννης Νάνος (αντιδήμαρχος Ελασσόνας), Παναγιώτης Τσακνάκης (Πρόεδρος Τ.Σ. Δολίχης) εκπρόσωποι φορέων και πλήθος κόσμου.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s